воскресенье, 4 марта 2012 г.

Використання лекцій презентацій

О.М.ГРІНЧЕНКО

ВЧИМОСЯ, ЩОБ НАВЧИТИ

Анотація.
В статті викладач ділиться досвідом впровадження лекції-презентації з використанням мультимедійних засобів у навчальний процес. Описано особливості підготовки та проведення лекції-презентації. Проаналізовано відношення студентів до даного виду навчання.

Основна частина.
Гармонійно розвинена особистість повинна стати головною метою та змістом системи освіти.
Жодна сфера людської діяльності сьогодні не може успішно розвиватись без використання інформаційних технологій і комп’ютерної техніки. В першу чергу це відноситься до сфери освіти[6].
Забезпечення сучасного рівня підготовки фахівців вимагає постійного удосконалення навчального процесу.
Завдяки застосуванню мультимедійних засобів студент стає одночасно і читачем, і слухачем, і глядачем. Ці засоби володіють великим емоційним зарядом і активно включають увагу студентів. Дослідження свідчать, що ефективність слухового сприйняття інформації становить 15%, зорового – 25%, а їхнє одночасне залучення до процесу навчання підвищує ефективність сприйняття матеріалу до 65%.

Лекція-презентація створюється за допомогою програми Microsoft Power Point.
Вона дає змогу:
  • істотно поліпшити якість навчального матеріалу,
  • значно підвищити інтерес студентів до предмету,
  • поліпшити розуміння і запам’ятовування навчального матеріалу,
  • збільшити обсяг матеріалу, що викладається,
  • підвищити свій рейтинг в очах студентів і колег [1].
Вимоги до викладача:
  • Мати навички користування комп’ютером, мережею Інтернет, мультимедійним проектором.
  • Досконало володіти новітніми технологіями проведення сучасного заняття.
  • Мати високопрофесійні знання, уміння та навички з предмету, який викладається.
  • Бути творчою особистістю.
  • Мати організаторські здібності.
  • Приділяти достатньо часу для підготовки лекції.
Вимоги до лекції:
  • Першим кроком при підготовці лекції-презентації є створення структурованого тексту лекції, який потім можна копіювати і вставляти в слайди.
  • Другий крок – підготовка бази ілюстрованого матеріалу, аудіо- та відео матеріалу розміщеного в одному файлі, який за необхідності легко розмістити на слайдах.
  • Третій крок – анімація слайдів.
  • При мотивації заняття тему обов’язково пов’язую із сучасністю, наводжу статистичні дані, цікавлюсь думками студентів щодо подолання ряду проблем охорони здоров’я, намагаюсь кожну проблему розглянути з точки зору позитивного вирішення її.
  • Цілі заняття ставлю так, щоб студенти зрозуміли важливість теми заняття: зрозумієте, будете знати, навчитесь пояснювати, характеризувати та інше.
  • Проводжу діагностику базових знань.
Наприклад: демонструю слайд з анатомії та проводжу фронтальне опитування, при необхідності проводимо дискусію та корекцію знань.
Для медичних сестер обов’язково корегую знання з сестринського процесу.
Роблю це так: ставлю запитання, а після відповіді студента, на екрані з’являється еталон відповіді і студенти звіряють свої знання.
  • Продовжую інтеграцію із суміжними дисциплінами при поданні нової теми впродовж лекції.
  • Наголошую на значенні матеріалу для вивчення інших тем з предмету та вивченні інших дисциплін.
  • Матеріал лекції поділяю на блоки, в кінці викладання блоку коротко закріплюємо матеріал. Для цього використовую фронтальне опитування з елементами дискусії.
  • Знову повертаюсь до закріплення матеріалу в кінці лекції, але уже в іншій формі. Вставляю у слайд озвучену відео задачу чи відеозапис маніпуляції. До задачі ставляться проблемні питання, які студенти намагаються вирішити, дискутують. Правильне вирішення проблеми вони бачать після дискусії на екрані, відразу ж і чують озвучений еталон відповіді.
  • Наголошую: «Repetition mater studiorum est».
  • Залучаю успішних студентів до творчої роботи шляхом створення студентських проектів. Цей вид роботи потребує від викладача багато часу та зусиль, але дає можливість реалізувати творчий потенціал студентів. Кращі проекти студенти презентують на лекції, якщо знання випереджаючі, або на практичному занятті.
  • Доручаю успішним студентам підготувати корисну важливу інформацію, і за допомогою програми Microsoft Office Publisher друкуємо буклети, в кінці лекції автори роздають ці буклети своїм колегам.
  • Впродовж лекції звертаю увагу на особливості роботи медичного працівника в сучасних умовах, та на основні риси характеру, які повинні бути їм притаманні.
  • У підсумку лекції ще раз наголошую на важливості отриманих знань. І нагадую, щоб матеріал відклався у довготривалій пам’яті і став корисним, студенти повинні вдома його опрацювати.
  • На слайді виводиться домашнє завдання.
  • Намагаюсь невдовзі після лекції внести корективи, якщо з’явилась свіжа важлива думка.
Вимоги до слайдів:
  • Слайди повинні бути яскравими, але не перевантаженими зайвими ефектами.
  • На одному слайді не повинно бути великого обсягу інформації.
  • Інформація повинна з’являтись на слайді не уся відразу, а в міру її озвучення викладачем, інакше студенти будуть намагатись записати більше інформації, не буде синхронності слухання і бачення і ефективність викладання зменшиться.
  • На слайді матеріал слід викласти стисло і доступно.
  • Бажано, щоб у студентів був попередньо надрукований зміст лекції.
  • Необхідно чергувати надрукований текст з ілюстративним, аудіо- та відео матеріалом.
Відношення студентів до використання мультимедійних технологій.
З метою вдосконалення процесу впровадження новітніх технологій проведено аналіз відношення студентів до лекцій-презентацій.
Проведено анкетування 95 студентів третіх та четвертого курсів.

Оцінювання студентами
лекцій-презентацій з акушерства та гінекологі

З оцінювання лекції студентами видно:
  • найбільш позитивно вони сприймають факт, що можуть одночасно бачити та чути інформацію - 80%,
  • інформація подається більше доступно 53,7%,
  • краще запам’ятовується 41%,
  • для мене як викладача такий аналіз дає можливість для вдосконалення навчального процесу.
Висновок.
Можна навчати студентів якщо сам постійно навчаєшся, вдосконалюєшся, ставиш перед собою мету, досягаєш її і уже бачиш перед собою нову.
Можна навчити студентів, якщо любиш свою справу, самовіддано працюєш на високопрофесійному рівні, бачиш перед собою особистість, а не просто студента, розумієш, що немає двох ідентичних особистостей, а, отже, підхід повинен бути особистісно-зорієнтованим.
Використання у викладацькій роботі сучасних інформаційних технологій дозволяє домогтися підвищення активізації та якості навчально-пізнавальної діяльності студентів на заняттях [6].
Впровадження інноваційних технологій залежить від творчої активності педагога, який усвідомлює, що комп’ютер не замінює собою викладача, а лише є його помічником. 

ЛІТЕРАТУРА.
1. Ващук О.М., Нелюбов В.О. Підготовка лекцій-презентацій: Навчальний посібник/Ващук Оксана Миколаївна, Нелюбов Володимир Олександрович/, Закарпатський державний університет. Інститут інформаційних технологій. Ужгород 2005.-66 с.
2. Кремень В.Г. Якісна освіта в контексті загально цивілізаційних змін /Кремень Василь Григорович/Освіта України № 89, 28 листопада 2006 року.-12 с.
3. Корчевський Б.Б., Дякова В.В. мультимедійні технології в навчанні. /Корчевський Богдан Болеславович, Дякова Віта Вікторівна/ Образовательный портал. [Електронний ресурс] Мультимедия в образовании./www.ido.edu.ru/open/multimedia/index.html.
4. Іванов В. Ф., Мелещенко О. К. Сучасні комп’ютерні технології і засоби масової комунікації: аспекти застосування. — К.: ІЗМН, 2006. — 352 с.  www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em1.
5. Риженко С.С. Про досвід використання мультимедійних технологій у навчальному процесі./Риженко Світлана Сергіївна / www.lineyka.inf.ua
6. С.А.Мукомел, А.П. Чабан. Використання мультимедійних технологій у вищій школі /Мукомел Світлана Анатоліївна/ www.nbuv.gov.ua

1 комментарий:

  1. Lucky Club | Live casino site | luckyclub.live
    Lucky Club, the latest slot game provider, brings you exciting games from developers, such as Big Time Gaming, PlaynGo, luckyclub.live and Microgaming.

    ОтветитьУдалить